Jdi na obsah Jdi na menu
 


Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 USM IS po 4 letech

 

Pár lidí se mě ptalo na moje praktické zkušenosti s objektivem Canon 15-85. Rozhodl jsem se, že sepíšu svoje zkušenosti s ním.
Nenajdete zde žádné fotografie různých testovacích terčů a všelijaké porovnávání kresby po jednotlivých clonách. Na internetu je takovýhle testů spousty.
Rozměry a ostatní technické specifikace také uvádět nebudu, jsou v odkazech výše.
 

Důvod pro jeho pořízení

Pořizoval jsem ho jako náhradu za setový 18-55IS, který mi pomalu dosluhoval a začala mi vadit jeho konstrukce a rozsah. Kupodivu ne optická kvalita.
I přesto, že je to objektiv určený pouze pro APSC, rozhodl jsem se pro Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 USM IS. Líbil se mi jeho rozsah, stabilizace obrazu a dle testu na internetu optická kvalita. Už ne jeho cena(16000kč). Po přepočtu na film zastane od širokoúhlého ohniska 24mm až po mírné tele 136mm. To z něj dělá naprosto univerzální objektiv, který není potřeba často měnit. Pro toho, kdo chce jen jeden objektiv, nebo nechce často měnit, případně cestuje a nechce s sebou vozit x pevných skel je to paráda. Daní za to je průměrná světelnost, ale vždy je to něco za něco. Já jsem krajinkář a světelnost mi nevadí.
 

Konstrukce

Objektiv vlastním 4 roky. Za tu dobu jsem ho používal celkem intenzivně, ale žádným opravdu náročným focením zatím neprošel. Mám na mysli nějaký extrém jako hodně prašné prostředí, nadměrná vlhkost, velký mráz atd. Dokonce mi ještě ani neupadl na zem J
Ale i přes veškerou opatrnost je uvnitř objektivu trochu prachu. Převážně za přední čočkou. Není to nic, co by ovlivňovalo optickou kvalitu. Přesto uvažuji o čištění, v servisu AWH Praha to stojí 800kč. Před koupí jsem myslel, že objektiv za takové peníze bude utěsněný o hodně lépe. To mě docela zklamalo. Dále, jsem čekal objektiv bez nejmenší vůle. Ale v místech, kde se tubus vysunuje z těla, drobná vůle je. Dobrá zpráva je, že se od pořízení nemění, takže nejde o opotřebení, ale vlastnost konstrukce. V porovnání s objektivem Canon EF 70-200/4 USM L, nebo Sigmou 10-20/4-5,6 HSM EX, které stojí přibližně stejně a také je používám,  je 15-85 o třídu, horší.
Co mi vadí nejvíc je samovolné vysouvání a zasouvání objektivu vlastní vahou. Přední čočka má průměr 72mm a je zřejmě moc těžká. Pokud objektiv natočím nahoru, nebo dolu v rozsahu od 24-70mm, sám ve zasune, nebo vysune. V krajních polohách drží. Dělá to od samého začátku, takže opět se nejedná o opotřebení, ale vlastnost konstrukce.
Chod zoomovacího kroužku jde hladce, nikde nic nezadrhává. Ostřící kroužek nejde tak hladce, jako u 70-200, nebo sigmy 10-20, 
Jinak konstrukce jako taková špatná není, krom prachu za přední čočkou je objektiv po 4 letech jako by nový… Nikde se nic neloupe, nic nedrhne, přepínače a stabilizace fungují perfektně. Bajonet je kovový, jako nový.
 

Ostření

Objektiv používá pro ostření USM motor. Ten umožňuje ručně ostřit i při zapnutém AF. To se někdy hodí. Mám zkušenosti s tělem 450D, a 70D. Rozdíl téměř nevnímám. Na 70D je o fous rychlejší a zdá se mi, že ve špatném světle zaostří rychleji. Ale všeobecně ostří rychle a tiše, ale ne tak jako 70-200/4L. Rozhodně ale nějak nezdržuje a je pro běžné focení plně dostačující. Fotím s ním hlavně krajinu a architekturu a tam ani zdržovat nemůže.
Přesnost ostření je u mě sporná. Při běžném fotografování na pár metrů ostří přesně, nevzpomínám si, kdy nezaostřil správně. Zvládá ostřit i v místnosti večer za žárovky, tam ale rychlost a přesnost klesá. To je ale normální, při této světelnosti a cenové hladině.
Rozporuplný je ale AF při fotografování na dálku. V případě krajiny, když potřebuji mít ostré vše od popředí kam oko dohlé dne. Tam se často stávalo, že při autofokusu byl výsledek ne vždy uspokojivý. Někdy perfektní, ale většinou nebyla ostrost fotografie 100%.

 

Vyřešil jsem to tak, že ostřím ručně. V případě krajiny jsem si udělal pomocnou tabulku.

 

Tip

Nejprve jsem zjistil, na které cloně má objektiv nejlepší kresbu s ohledem na hloubku ostrosti. Vyšla mi f/9-11. Tedy klasika. Pak jsem nafotil sérii fotek s různým zaostřením podle stupnice hloubky ostrosti na objektivu.

 

canon_15_85_web.jpg

 

Ty vyhodnotil a zapsal do tabulky. Tu se naučil z paměti a podle ní v krajině ostřím. Od té doby jsem neměl problém s neostrou fotkou kvůli špatnému zaostření.

 

tabulka-zaostreni-web.png

 Tabulka pro správné zaostření

 

Pokud jde o ostření u videa, které 70D zvládá slušně, funguje spolehlivě, ale občas trhaně a je to na nahrávce docela slyšet. Ale za to může UMS motor, který není pro video vhodný. Pro video jsou vhodnější objektivy s ostřením STM, nebo ostřit ručně. 

 

Objektiv používá pro ostření USM motor. Ten umožňuje ručně ostřit i při zapnutém AF. To se někdy hodí. Mám zkušenosti s tělem 450D, a 70D. Rozdíl téměř nevnímám. Na70D je o fous rychlejší a zdá se mi, že ve špatném světle zaostří rychleji. Ale všeobecně ostří rychle a tiše, ale ne tak jako 70-200/4L. Rozhodně ale nějak nezdržuje a je pro běžné focení plně dostačující. Fotím s ním hlavně krajinu a architekturu a tam ani zdržovat nemůže.

Přesnost ostření je u mě sporná. Při běžném fotografování na pár metrů ostří přesně, nevzpomínám si, kdy nezaostřil správně. Zvládá ostřit i v místnosti večer za žárovky, tam ale rychlost a přesnost klesá. To je ale normální, při této světelnosti a cenové hladině.

Rozporuplný je ale AF při fotografování na dálku. V případě krajiny, když potřebuji mít ostré vše od popředí kam oko dohlédne. Tam se často stávalo, že při autofokusu byl výsledek ne vždy uspokojivý. Někdy perfektní, ale většinou nebyla ostrost fotografie 100%.

Vyřešil jsem to tak, že ostřím ručně. V případě krajiny jsem si udělal pomocnou tabulku.

Pokud jde o ostření u videa, které 70D zvládá slušně, funguje spolehlivě, ale občas trhaně a je to na nahrávce docela slyšet. Ale za to může USM motor, který není pro video vhodný. Pro video jsou vhodnější objektivy s ostřením STM, nebo ostřit ručně. 

 

Optická kvalita

Pokud jde o rozlišení, nemá objektiv problém vykreslit 20Mpx. Detailů je v obraze hodně. Bohužel ne tolik, jako v případě FF čipů a kvalitní optiky, ale tak to prostě je.

Začnu nejširším ohniskem 15mm. Soudkovitost, pokud ji nehledám nevidím. Má jí, ale v praxi to není téměř vidět, nebo mě to alespoň nevadí. To, co mi vadí je vinětce. Je tam i na cloně 11. Do clony 5,6 je vidět celkem dost. Záleží na fotografovaném motivu. Jednolitá plocha jako třeba zeď, nebo obloha nevypadá úplně ok. Ale nikomu to třeba nevadí, občas je to i záměr. Největší problém nastane při používání filtrů. Pokud používám CLP Kenko Pro 1D slim, je to ok. Když ale chci použít kombinace CLP + přechodové filtry (systém cokin, filtry Hitech), je to bez úpravy držáku nemožné. Rámeček cokin je na fotce vidět. Od ohniska nějakých 18mm je to ok.

 

p1140710-web.jpg

Problém s držákem filtru Cokin  

 

Po úpravě držáku je vše ok.

Ostrost na ohnisku 15mm je ve středu výborná už při cloně 3,5. Nejlepší je při cloně 9. Ale v praxi je rozdíl mezi 3,5 a 9 téměř zanedbatelný. Při přiclonění na 9 se troch zlepší kresba v rozích, ale to je asi tak vše.

Pokud jde o další ohniska, od 20mm do 65mm nemám objektivu co vytknout. Cloním ho pouze kvůli potřebné hloubce ostrosti. Kresba je ostrá téměř v celé ploše. Krom úplných rohů, ale to je normální u většiny objektivů.

Od ohniska 70mm do 85mm je objektiv nejostřejší na plné světelnosti, pokud cloním,  kresba mírně klesá. 

Porovnával jsem kresbu na ohnisku 50mm a 80mm s objektivem Canon EF 50/1.8II a Canon EF 70-200/4L USM.

U 50ky jsem použil clony 5.6-8. Z výsledků bylo patrné, že při zvětšení na 1:1 má 50/1.8 mírně navrch. Ale je to pevné sklo s vynikající kresbou a 15-85 se rozhodně nenechal zahanbit.

U 80mm jsem použil clony 5.6-8. Z porovnání bylo opět patrné, že Lko je prostě lepší. Rozdíl byl o trochu větší, než u 50mm. Takže pokud chci výbornou kresbu a situace to dovoluje, od 70mm používám raději 70-200/4L USM.

Kresebně ale objektiv hodnotím jako výborný a pro mě nenahraditelný.

 

Protisvětlo, aberace

Chování objektivu v protisvětle je další důležitá vlastnost. Protisvětlo zvládá 15-85 myslím dobře, kontrast téměř neklesá. Navíc objektiv díky 7lamelové cloně udělá ze slunce pěknou pravidelnou 14 cípou  hvězdu, to se mi líbí. Reflexi a prasátka se objevují pouze při opravdu silném přímém protisvětle. Fotky jako západy a východy slunce většinou nejsou problém.A když je s odlesky problém, i to lze úspěšně řešit. 

Prasátko samozřejmě v určitých situacích vyrobit umí. A někdy opravdu pořádné.

 

p1180008-web.jpg

problém s prasátkem v přímém protisvětle 42mm f/9

 

 

p1170816.jpg

 přímé protisvětlo v pravé poledne 15mm f/9

 

p1190019-web.jpg

 tady je protisvětlo bez problémů 26mm f/9 

 

p1150713-web.jpg

 protisvětlo opět bez problémů 15mm f/11

 

Aberaci na snímcích nehledám, samozřejmě že ji má, ale pokud ji nebudu hledat, nevidím ji Fotografuji vše do RAW a jak aberace, tak i vinětace jdou snadno odstranit jediným kliknutím při vyvolání.

 

Na makro raději makro objektiv

Objektiv zvládne zaostřit ze vzdálenosti 35cm od roviny čipu. To je 18cm od přední čočky v případě 85mm. Z této vzdálenosti uvidíte zvětšení 1:5. Tedy žádné extra makro. Na kytky, motýli, žáby to stačí, ale na broučky zapomeňte. Moc takové věci nefotím a ani fotek moc nemám. Přikládám jednu oříznutou na 6Mpx z 12Mpx pořízené Canonem 450D. 

 

p1130211-web.jpg

 nemám bohužel original 85mm f/5.6

 

Stabilizace

Objektiv je vybavený stabilizací obrazu. Její náběh je pozvolný, trvá necelou sekundu, než plně zabere. Je to ale poměrně dobře vidět v hledáčku. Canon slibuje prodloužení času až o 4EV. To znamená, že lze pořídit ostrou fotku až o kroky delším časem, než je tzv. bezpečný čas pro udržení. A mohu potvrdit, že když se dobře vyspím, je to pravda. Proč? Záleží na situaci, v jakém jste rozpoložení, jak se soustředíte, jak spěcháte....

Na 85mm to znamená udržet 1/8s namísto 1/125s

50mm znamená 1/5s namísto 1/80s

15mm znamená 0.6" místo 1/25s

Prakticky udržím max. 3EV, záleží na situaci. Ale nedovedu se představit, že na 15mm fotím půl vteřinou z ruky fotky ostré jako břitva. To je prostě na stativ.

Stabilizace určitě pomůže, ale v případě že fotografujete Švejkovo nádraží, které se nehýbe. Na pohyb je světelnost v kombinaci s vysokým ISO nenahraditelná.

Dále má objektiv sám poznat, že je v klidu, třeba na stativu a stabilizaci vypnout. To potvrdit nemohu, mě to nefunguje. Jakmile ji nechám zapnutou a fotím ze stativu delším časem, okolo 1/20s a delším, jsou fotky rozmazané víc, než z ruky. Takže ji vypínám.

 

p1150694-web.jpg

účinek stabilizace 15mm 1/6s z ruky

 


Stabilizace obrazu je vynikající věc všude tam kde je málo světla a funguje výborně. Ostrost občas není úplně na pixel dobrá, ale ani při tisku na A4 neostrost vidět není. Pokud ji nechám vypnu, fotku jdou pro výraznou neostrost do koše.

 

Závěrem

Celkově bych objektiv hodnotil jako vynikající univerzální objektiv pro široké použití. Celkově jde podle mě o opravdu výborné cestovní sklo, ale cena je dost přestřelená. Navíc k němu nedávají sluneční clona. U Canonu se za tuhle parádu připlácí 900kč. Já koupil čínskou za 150kč, kterou mám od samého pořízení objektivu a používám ji bez problémů dodnes.

Bohužel  univerzálnost je vykoupená světelností. Ta mi občas docela vadí a už jsem nespočet krát uvažoval o Tamronu 17-50/2,8 starou verzi bez stabilizace. Pořídil jsem si i Canon EF 50/1.8II, ale většinou byl moc dlouhý a tak jsem do prodal. Zvažuji pořídit novinku od Canonu EF-S 24/2.8 STM. Líbí se mi ohniskový vzdálenost, ani mámo, ani moc. Opticky je výborný, ostří plynule a tiše u videa a stojí jen 4500kč.

Tolik mé zkušenosti s tímto objektivem.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář